آموزش ساخت کاور پست اینستاگرام؛ تفاوت کاور پست و قالب اینستاگرام

Tuesday، ۱۰ Esfand ۱۴۰۰

بالاخره کاور اینستاگرام یا قالب اینستاگرام؟ احتمالا این سوال خیلی از شما عزیزان هم هست که بالاخره کاور اینستاگرام درست است یا قالب اینستاگرام؟ یا شاید هم شما از دسته‌ای هستید که تفاوتی را بین این دو قائل نیستند.

همانطور که می‌دانید اپلیکیشن اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویری است که باعث می‌شود کاربران این شبکه اجتماعی بیش از هرچیزی عقلشان به چشمشان باشد. از همین جهت هم منطقی بنظر می‌رسد که مقوله کاور و یا قالب اینستاگرام از اهمیت بسزایی در این مورد برخوردار باشد.

در این مطلب علاوه بر اینکه به این سوال پاسخ می‌دهیم که قالب اینستاگرام و کاور اینستاگرام چه تفاوتی با هم دارند، قرار هست که کلی صحبت راجب ویژگی‌ها و نحوه استفاده از این کاورها و قالب‌ها هم داشته باشیم.

تفاوت کاور پست اینستاگرام با قالب اینستاگرام

اول اجازه بدید به این سوال پاسخ بدهیم و حجت را بر شما تمام کنیم. خیلی ساده است. اگر پست اسلایدی دارید پس اولین اسلاید شما کاور پست شما خواهد بود. اگر هم پست شما بصورت ویدیویی است پس چند لحظه ابتدایی و یا آن محدوده‌ایی را که به عنوان کاور مشخص می‌کنید همان کاور پست اینستاگرام است.

اما قالب اینستاگرام چیست؟ بسیار خوب نوبتی هم باشد نوبت قالب اینستاگرام است. قالب اینستاگرام یا همان تم اینستاگرام، قالب‌های از پیش ساخته‌ شده‌ایی هستند که می‌توان با ویرایش آ‌ن‌ها پست‌های و استوری‌های زیبایی برای پیج خود بسازیم. در واقع ما از قالب‌ اینستاگرام به عنوان طرحی با چیدمانی آماده و دیزاین شده استفاده می‌کنیم تا محتوای خود را درون آن قرار دهیم.

حال این قالب‌ها می‌توانند برای پست یا استوری باشند که بسته به اینکه مربوط به کدامیک هستند آنها را در دسته بندی قالب پست اینستاگرام و یا قالب استوری اینستاگرام طبقه‌بندی می‌کنیم.

لازم به ذکر است که استفاده از عبارتی مثل کاور استوری اینستاگرام خیلی درست نیست. چرا که ما هیچوقت برای استوری خود کاور ابتدایی تعیین نمی‌کنیم. در خود اپلیکیشن اینستاگرام هم همچین عبارتی برای استوری‌ها استفاده نشده است. بر خلاف استوری، در زمان ارسال پست در اینستاگرام یکی از تنظیمات دقیقا انتخاب کاور است. امیدوارم پاسخ سوال خود در مورد تفاوت کاور و قالب اینستاگرام گرفته باشید.

بعد از صحبت از تفاوت کاور اینستاگرام با قالب اینستاگرام وقت این هست که در مورد این صحبت کنیم که چطور با استفاده از این ابزارها بازدید پست‌ها و استوری‌های خود را بالا ببریم. پس بهتر است کمی در مورد ویژگی‌های هر یک صحبت کنیم.

ویژگی‌های کاور پست اینستاگرام

در این قسمت می‌خواهیم در مورد ویژگی‌های کاور پست‌های اینستاگرام با هم صحبت کنیم.

همانطور که در بخش قبلی گفتیم تصویر اول یک پست اسلایدی، همان کاور شماست و در پست‌های ویدیویی هم چند ثانیه اول پست کاور شما قرار می‌گیرد. البته بعد از آپدیتی که چند وقت پیش اینستاگرام داد می‌توانیم هر قسمتی از ویدیو را که خواستیم به عنوان کاور انتخاب کنیم. در آپدیت جدید هم امکان انتخاب کاور پست ویدیو بصورت مستقیم از گالری شما وجود دارد.

همه این آپدیت‌ها و امکاناتی که اینستاگرام برای انتخاب کاور پست به ما میدهد نشان از اهمیت کاور پست‌ در جذب مخاطبان در اینستاگرام دارد.

در این مطلب قصد نداریم که به شما آموزش ساخت کاور پست اینستاگرام را یاد بدهیم چرا که در بهترین حالت مجبور می‌شیم که با عبارت؛ بقیه چیزها به میزان خلاقیت شما بستگی داره سر و ته آموزش را هم بیاریم که اصلا کار درست، اصولی و البته اخلاقی نیست.

ما در تم لند اعتقاد داریم یا باید چیزی را درست آموزش داد یا اصلا آموزش نداد. وقتی تجربه ما در زمینه طراحی کاور اینستاگرام در این چند سال نشان داده که سپردن طراحی کاور پست به یک طراح حرفه‌ایی هم می‌تواند با دردسر و اشتباهاتی همراه باشد چطور می‌شود به یک شخصی که هنوز حتی اصول ابتدایی طراحی را یاد نگرفته آموزش طراحی تخصصی داد؟!

اما بنظرم در اینجا واجب هست که نکته‌ایی را در زمینه طراحی و یا استفاده از کاور پست به شما بگویم. وقتی شما وارد پیج خاصی می‌شوید، مثلا پیج خودتان و یا شخص دیگری (منظورمان همان قسمت Home یا Feed هست ) تمامی پست‌ها بصورت مربع، مربع در کنار یکدیگر قرار گرفتند و به شما نمایش داده‌ می‌شوند. این مسئله یک پیامی را به ما می‌رساند و آن این است که مهم نیست شما در چه سایزی پست خود را منتشر می‌کنید،‌ هرچه که باشد در این بخش اینستاگرام قسمت وسط آن به کاربران نمایش داده می‌شود. در نتیجه اگر می‌خواهید برای پست اینستاگرام خودتون یک کاور طراحی کنید، این مسئله را در نظر بگیرید و سعی کنید اطلاعات شما از کادر مربعی خارج نشود.

در این مورد یعنی سایز پست‌های در اینستاگرام می‌توانید مطلب ابعاد پست اینستاگرام را در بلاگ تم لند مطالعه کنید.

چند نکته در زمینه استفاده از متریال مناسب برای کاور اینستاگرام

یکی از مسائل مهم در انتخاب کاور مناسب توجه به انتخاب تصویر کاور است. نگاه کاربران قبل از گره خوردن در متن‌ها به تصویرها گره می‌خورد!

نکته بسیار مهم در انتخاب عکس کاور این است که این عکس باید حسابی جلب توجه کند. هرچه باشد شما فقط یک یا دو ثانیه وقت دارید که توجه کاربر را به محتوای خودتون جلب کنید.

برخی از اصول طراحی همیشگی و ثابت هستند، مثلا تفاوتی بین طراحی کاور پست اینستاگرام و یک پوستر تبلیغاتی نمی‌کنه شما در هر دو صورت باید اصول طراحی را رعایت کنید.

یکی از این اصول طراحی مربوط به انتخاب رنگ مناسب برای کاور است که در زمینه انتخاب رنگ می‌توانید مطلب چگونه رنگ مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنید و همینطور مطلب چگونه رنگ مناسب برای قالب اینستاگرام خود انتخاب کنیم؟ را مطالعه بفرمایید.

در ادامه بصورت خلاصه چند نکته اساسی که می‌تواند باعث جذابتر شدن کاور شما شود را لیست کرده‌ایم:

  • انتخاب تصاویری با رنگ‌های با کنتراست بالا باعث می‌شود که پست شما در مقابل پست‌های دیگه در اکسپلور بدرخشد و جلب توجه نماید.
  • ارتباط تصویر کاور پست با محتوای پست تا جای ممکن نزدیک باشد.
  • انتخاب رنگ‌های جذاب برای پس زمینه کاور و یا فونت‌ها می‌تواند باعث جذابتر شدن کاور شما شود.
  • انتخاب فونت درشت و خوانا با رنگی متمایز نسبت به پس زمینه آن باعث جلب توجه بیشتر و البته وضوح دیدی بهتر می‌شود.

سعی خواهیم کرد به زودی مطلبی برای انتخاب فونت مناسب برای نوشتن عنوان کاور برایتان تهیه کنیم.

همانطور که تا اینجا چند باری گفتیم کاور اولین چیزی است که مخاطب شما می‌بیند پس سعی کنید از رنگ‌ها، تصاویر و متن و فونت‌های مناسب برای آن استفاده کنید تا بتوانید نگاه کاربران را به پست خود جلب کنید.

داشتن یک کاور پست حرفه‌ایی باعث دیده شدن بهتر پیج شما، جذب فاللور بیشتر و در نهایت باعث تاثیر مثبت بر ذهنیت مخاطب نسبت به محتوای شما می‌شود.

عنوان نویسی در کاور اینستاگرام

عنوان جذاب گاهی حتی از محتوای جذاب هم مهمتر است البته مراقب باشید که خیلی زیاد روی نکنید. هیچکس دوست ندارد یک محتوای غیر جذاب را با عنوان جذاب تا آخر دنبال کند. به هر صورت عنوان جذاب کاربر را به خود جلب می‌کند و باعث مشاهده محتوای شما توسط او می‌شود.

در این بخش می‌خواهیم چند تکنیک‌ که به شما کمک می‌کند عنوان‌های بهتری بنویسید را معرفی کنیم. چند نکته کوتاه، ولی بشدت تاثیرگذار که می‌تونه توجه مخاطب را به کاور پست شما به شدت جلب کنه:

۱. عنوان خاص بنویسید

عبارت‌های تکراری و به قولی نخ نما دیگر طرفدار چندانی ندارند پس بهتر است عنوان خاصی را برای کاور خودتون انتخاب کنید. عنوان خاص شما برای کاور باعث تشویق مخاطب به بررسی دقیق تر پست شما و احتمالا مشاهده محتوای شما می‌شود.

۲. استفاده از کلمات قدرت و اثر بخش (کلمات ترین )

استفاده از کلمات قدرت باعث ایجاد تاثیر لحظه‌ایی در ذهن بازدید کننده‌ها خواهد شد و این مسئله می‌تونه باعث دیده‌شدن پست شما شود. به گونه‌ایی دیگر می‌توانیم بگویم استفاده از کلمات قدرت و اثر بخش باعث میشه که مخاطب نتونه در برابر کسب اطلاعات بیشتر مقاومت کند و محتوای شما را بررسی کند. در زیر چند نمونه از کلمات اثر بخش که تاثیر مثبتی در عنوان نویسی دارند را مشاهده می‌کنید:

فوق العاده، کاملترین، حرفه‌ای ترین، بهترین، مهم‌ترین و ...

از این کلمات می‌توانید در عنوان‌های خود استفاده کنید. به مثال زیر توجه کنید.

  • کاملترین آموزش تولید محتوا در اینستاگرام
  • حرفه‌ای‌ترین‌ روش عنوان نویسی در کاور

۳. ایجاد کنجکاوی برای مخاطب

می‌تونید عنوان را به گونه‌ایی بنویسید که برای مخاطب سوالی ایجاد بشه و همین مسئله باعث بشه که مخاطب محتوای شما را دنبال کند. به مثال ‌های زیر در این مورد توجه کنید.

  • راز موفقیت من در بورس
  • روشی که با آن به ثروت می‌رسید

۴. در مورد مزیت ها صحبت کنید

بجای توضیح در مورد محتوای خودتون روی کاور، می‌تونید از مزیت‌هایی که این محتوا برای مخاطب می‌تونه داشته باشه صحبت کنید.

مثلا بجای اینکه بنویسید: «چند تکنیک برای عنوان نوشتن» بنویسید «با این نکات عنوان‌های بهتری بنویسید»

۵. فرصت‌های محدود ایجاد کنید

ایجاد محدودیت و یا بهتر است بگویم فرصت‌های محدود می‌تواند باعث جلب توجه مخاطب شود. مثلا:

خرید با ۴۰ درصد تخفیف فقط تا آخر امشب

۶. استفاده از اعداد

ذهن ما از لیست‌ها لذت می‌برد. این سه نکته،‌ پنج نکته و یا ۱۰ نکته مثال‌های از این موارد هستند.

استفاده از اعداد در عنوان نویسی راهی موثر برای جلب توجه مخاطب است. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است و نشان می‌دهد که حضور اعداد در عنوان نویسی در محتوا که می‌تواند همان عنوان کاور ما باشد مقدار درگیر شدن مخاطب را تا ۷۳ درصد افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های قالب پست اینستاگرام

و اما نوبتی هم که باشد نوبت بررسی ویژگی‌های قالب اینستاگرام است. اما قبل از آن اجازه دهید یک تعریف واضح‌تر و دقیق‌تر از قالب اینستاگرام داشته باشیم.

قالب اینستاگرام چیست؟

قالب اینستاگرام طرحی‌ست‌ استاندارد و زیبا که توسط طراح گرافیک برای تمامی اجزای یک پیج اینستاگرام اعم از پست، استوری، کاورهایلایت و چیدمان آماده شده و در اختیار تولیدکنندگان محتوا و صاحبان کسب‌وکار قرار می‌گیرد. قالب آماده اینستاگرام همانطور که از نامش پیداست پوششی یا بهتر است بگویم یک تم است که از قبل طراحی شده برای محتوای کسب‌وکارتان تا فارغ از پیچیدگی‌های طراحی تمرکزتان روی تولید محتوا بوده و با کمک آن در چند دقیقه بتوانید پست یا استوری خود را ایجاد و منتشر کنید.

توضیحی بالا یک تعریف کلی و عمومی از قالب اینستاگرام است. به عنوان مثال ممکن است یک برند خاص و یا یک پیج را در اینستاگرام دنبال کنید و متوجه این نکته ‌شوید که تمامی پست‌ها از یک طراحی مشخص و واحد پیروی می‌کند. این مسئله گاها در استوری‌ها و حتی در کاورهای هایلایت نیز ممکن است به چشم بخورد که این نشان می‌دهد برند یا پیج مربوطه در حال استفاده از یک قالب یا تم خواص برای پیج اینستاگرام خود است.

وجود یک تم مشخص در تولید محتوای یک پیج اینستاگرامی باعث می‌شود تا افراد اگر در مکان دیگری نیز آن محتوا را ببینند نام آن برند به ذهنشان خطور کند.

خب، تا اینجای کار متوجه شدیم که قالب اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد. در ادامه و ویدیوی که تهیه کردیم نگاهی به یک مجموعه قالب اینستاگرام که در مجموعه ما طراحی شده است می‌اندازیم تا کمی بیشتر با اجزا و نحوه استفاده از آن آشنا شوید.

همانطور که در ویدیو مشاهده کردید یک قالب آماده اینستاگرام شامل فایل‌های مختلفی است که فرمت بعضی از این فایل‌ها PSD است که برای استفاده از آن نیاز به نرم‌افزار فتوشاپ دارید. البته مجموعه قالب‌های ما بگونه‌ای طراحی شده است که بتوانید از آن‌ها در موبایل خودتون و بدون استفاده از فتوشاپ محتوا گذاری را انجام بدهید. اما بطور کلی این نشان می‌دهد که قالبی که بررسی کردیم با استفاده از فتوشاپ طراحی شده است.

این را هم بگویم روش‌های مختلفی برای ساخت قالب و البته کاور اینستاگرام وجود دارد اما بهترین و می‌شود گفت اصولی‌ترین روش طراحی استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ است. خود ما محصولات موجود در تم لند از قبیل مجموعه قالب پست و استوری اینستاگرام، کاور هایلایت و ... را با استفاده فتوشاپ طراحی می‌کنیم.

البته همانطور که گفتیم فتوشاپ تنها راه حل نیست اما قطعا بهترین طراحی‌ها را می‌توان در این نرم افزار انجام داد. علاوه بر این با یادگیری فتوشاپ یک مهارت ارزشمند را به مهارت‌های خودتون در تولید محتوا اضافه کرده‌اید.

ما در دوره‌های آموزش ساخت پست و استوری با استفاده از فتوشاپ شما را با طراحی قالب با استفاده از این نرم‌افزار آشنا می‌کنیم.

نحوه استفاده از قالب‌ آماده اینستاگرام

همانطور که در بالا گفتیم مجموعه محصولات قالب‌های ما در تم لند با استفاده از فتوشاپ طراحی شده است اما این مسئله را در نظر گرفته‌ایم که شاید تمام کاربران ما در تم لند به فتوشاپ دسترسی نداشته باشند به همین دلیل قالب ها به گونه‌ایی طراحی می‌شوند که علاوه بر استفاده از آن‌ها در محیط فتوشاپ، بتوانید با استفاده از اپلیکیشن Inshot هم از این مجموعه قالب‌ها استفاده کنید.

در ویدیو زیر می‌توانید مشاهده کنید که ما چطور از اپلیکیشن محبوب اینشتات برای تغییر قالب‌های آماده پست و استوری استفاده می‌کنیم.

ما سعی می‌کنیم برای هر محصول مجموعه قالبی که در تم لند آماده می‌کنیم،‌ یک آموزش استفاده از آن در اینشات هم بسازیم و در اینستاگرام تم‌ لند قرار بدهیم.

جمع بندی

بسیار خب همانطور که در این مقاله گفتیم کاور اینستاگرام با قالب اینستاگرام تفاوت هایی دارد. از کاور اینستاگرام برای اسلاید اول در پست‌های اسلایدی استفاده می‌کنیم. در پست‌های ویدیوی هم معمولا دو تا سه ثانیه اول به کاور پست اختصاص دارد.

همینطور گفتیم که برای پست‌ها از قالب پست اینستاگرام و برای استوری‌ها از قالب استوری اینستاگرام استفاده می‌کنیم.

اگر با فتوشاپ و هنر طراحی برای ساخت کاور پست و قالب اینستاگرام آشنایی دارید می‌توانید دست به کار شوید و همین حالا یک طراحی حرفه‌ایی برای خودتون انجام بدید. اگر هم با طراحی و تکنیک‌های جذاب شدن طرح آشنایی ندارید بدون هیچ مشکلی می‌توانید از محصولات ما در تم‌لند استفاده کنید و زمان خود را روی تولید محتوای بهتر صرف کنید.

این هم گفتیم که اگر علاقمند به طراحی در زمینه کاور و قالب اینستاگرام هستید می‌توانید از دوره‌های آموزشی طراحی پست و استوری ما در تم‌لند استفاده کنید.

امیدوارم این مطلب توانسته باشد شما را با تفاوت‌های کاور و قالب در اینستاگرام آشنا کند.