چگونه رنگ مناسب برای کسب و کارتان را انتخاب کنید؟

Saturday، ۱۰ Mehr ۱۴۰۰

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که با قرار گرفتن در یک مزرعه سبز به همراه یک آسمان آبی احساس آرامش کنید؟ آیا تا به حال فکر کرده‌اید که رنگ قرمز نشان‌ دهنده‌ی چه چیزی است و چرا خیره شدن به آن می‌تواند کمی حس نگرانی را در شما به وجود آورد؟ همه‌ی این پرسش‌‎ها در رابطه با روانشناسی رنگ‌ها (Psychology of Colors) است.

هنگام خرید یک محصول 93% از خریداران بر ظاهر بصری آن تمرکز می‌کنند. رنگ‌های مختلف تاثیرات روانی متفاوتی بر مصرف کنندگان دارد. قرمز اشتها را تحریک می‌کند، آبی احساس امنیت می‌دهد، سبز حس هماهنگی را نشان می‌دهد و نارنجی اشتیاق آور است. برندهای مختلف به خوبی متوجه شده‌اند که رنگ کسب و کار تا چه حد بر موفقیت آن‌ها تاثیر گذار است. با این نوشتار همراه باشید تا چیزهای بیشتری در این رابطه یاد بگیریم.

روانشناسی رنگ‌ها چیست؟

این شاخه از دانش بررسی می‌کند که چگونه رنگ‌های مختلف روی رفتار انسان تاثیر می‌گذارند. روان شناسی رنگ‌ها در تبلیغات و بازاریابی برای برانگیختن واکنش‌های احساسی استفاده می‎شود. پیش از آن که با ویژگی رنگ‌های مختلف آشنا شویم، بهتر است که گریزی به تاریخ داشته باشیم:

در قرن هفدهم بود که سر اسحاق نیوتون نور خورشید را با استفاده از منشور شیشه‌ای تجزیه کرد و رنگ‌های مختلف را مشاهده نمود. در ابتدای کار او شش رنگ را شناسایی کرد: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش اما بعدها رنگی به نام نیلی را هم به آن‌ها اضافه نمود.

اما بررسی تاثیر رنگ‌ها روی خلق و خوی انسان به هزاران سال پیش از نیوتون برمی‌گردد. در مصر باستان، اندیشمندان به مطالعه‌ی تاثیر رنگ بر خلق و خوی افراد می‌پرداختند. در قرن اخیر هم کارل یونگ روانپزشک مشهور سوئیسی رنگ را « زبان مادری ناخودآگاه» نامید و اعتقاد داشت که رنگ‌ها حتی در درمان بیماران هم می‌توانند کمک کنند. و اما روانشناسی رنگ‌های مختلف:

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز احساس فوریت را ایجاد می‌کند. هنگامی که به دنبال فروش سریع محصولات هستیم رنگ کسب و کار شما می‌تواند قرمز باشد. قرمز اشتها را تقویت می‌کند. حتما شما هم دیده‌اید که در بیشتر فروشگاه‌های فست فود از این رنگ استفاده می‎شود. قرمز فشار خون و ضربان قلب را افزایش داده و رنگ بدن را به سوی خود متمایل خواهد کرد. این رنگ به صورت عمومی به حرکت، هیجان، اشتیاق و شور اشاره می‌کند. قرمز سبب می‎شود که مردم مجبور به انجام یک کار مانند کلیک روی دکمه‌ی فراخوانی اقدام به عمل شوند.

روانشناسی رنگ سبز

این رنگ با خود سلامتی، آرامش، قدرت و طبیعت را به همراه دارد. در فروشگاه‌های مختلف از آن برای ایجاد حس آرامش در مشتریان و ترویج مسائل زیست محیطی استفاده می‎شود. برعکس قرمز، این رنگ فشار خون و ضربان قلب را کاهش می‌دهد و مغز را تحریک می‌کند تا بدن را در وضعیت تعادل و قاطعیت قرار دهد. ثروت، خوش شانسی و بازسازی هم از دیگر آثار این رنگ است.

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش نمایانگر تجملات، خرید و احترام است. این رنگ می‌تواند قوه‌ی خلاقیت و حل مسئله را تقویت کند. حتما شما هم دیده‌اید که در محصولات مربوط به زیبایی و ضد پیری از بنفش استفاده می‎شود. در واقع بنفش رنگی نیست که بتوانید به وفور آن را در طبیعت پیدا کنید. به همین خاطر است که از آن برای نشان دادن خاص بودن استفاده می‎شود.

روانشناسی رنگ آبی

به نظر می‌رسد که آبی رنگ مورد علاقه‌ی مردان است. رنگ آبی نشان دهنده‌ی آرامش، آب، قابلیت اطمینان، طراوت، صلح و گاهی ناراحتی است. اگر توجه کرده باشید تعداد قابل توجهی از بانک‌ها و موسسات مالی از رنگ آبی در لوگو و بنرهای خود استفاده می‌کنند تا قدرت و ثبات را به مشتریان خود نشان دهند. رنگ آبی می‌تواند اشتها را از بین برده و بهره وری را افزایش دهد. عموما برندهای محافظه کار برای افزایش حس اعتماد به محصولات خود از این رنگ استفاده می‌کنند.

روانشناسی رنگ نارنجی و زرد

این دو از رنگ‌های شاد هستند و باعث ترویج خوش بینی می‎شوند. نارنجی و زرد نشان دهنده‌ی جوانی، حس صمیمیت، شادی، خطر کردن و انرژی است. البته هنگام استفاده از آن‌ها باید مراقب باشید. رنگ زرد می‌تواند باعث گریه‌ی نوزادان شود. رنگ نارنجی هم می‌توانند مانند یک هشدار، احساس خطر را در شما تقویت کند. البته از تمام این تاثیرات می‌توان برای ایجاد حس اضطراب در خریدار برای ثبت سفارش سریع‌تر استفاده نمود.

روانشناسی رنگ سیاه

با این که از لحاظ علمی سیاه یک رنگ نیست ( سیاه به معنی عدم وجود رنگ است چرا که نور را به سوی خود جذب می‌کند) اما با این حال ما آن را به عنوان یک رنگ در نظر می‌‎گیریم چرا که می‌تواند منجر به ایجاد حس اقتدار، قدرت، تجملات، ثبات و اعتماد به نفس باشد. سیاه نمادی از هوش است و استفاده از آن در بازاریابی کار مشکلی به نظر می‎رسد اما برخی افراد توانسته‌اند با موفقیت این کار را انجام دهند.

روانشناسی رنگ خاکستری

استفاده‌ی زیاد از رنگ خاکستری می‌تواند منجر به حس نیستی و افسردگی شود اما با استفاده‌ی درست از آن می‌توان حرفه‌ای بودن، همبستگی و رسمیت را به کاربر نشان داد. به به کار گرفتن زیاد از خاکستری توصیه نمی‎شود.

روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید به همراه خود حس پاکیزگی، پاکی و ایمنی را به همراه می‌آورد. سفید می‌تواند منجر به پرورش حس خلاقیت شود چرا که یک صفحه‌ی خالی را تداعی خواهد کرد. البته ممکن است برای هر محصول و هر کسب و کاری مناسب نباشد. اگر به دنبال رویکرد مینیمالیستی هستید، رنگ کسب و کار شما می‌تواند سفید باشد.

مثال‌هایی از استفاده‌ی‎‌ کسب و کارها از رنگ‌های مختلف

جدای از اثراتی که رنگ بر روی حس و حال افراد می‌گذارد، می‌تواند روی کسب و کارها، فرایند بازاریابی و فروش آن‌ها هم تاثیرگذار باشد. رنگ‌ها روی نحوه تفکر مشتری و واکنش‌هایشان اثر می‌گذارند و به این ترتیب می‌توانند میزان فروش را افزایش یا کاهش دهند. انتخاب رنگ برای لوگو، قالب اینستاگرام، بنرهای تبلیغاتی و ... می‌تواند نگرش مخاطب در رابطه با آن برند را در یک کانال خاص قرار دهد. در اینجا تعدادی مثال از رنگ کسب و کار های مختلف را تشریح خواهیم کرد.

قرمز: مک دونالد

مک دونالد که بزرگترین رستوران زنجیره‌ای در سراسر جهان است از رنگ‌های قرمز و زرد استفاده می‌کند. این رنگ‌ها برای کودکان از جذابیت بالایی برخوردار است و اشتها را تحریک می‌کند. به علاوه این که این رنگ می‌تواند این احساس را به وجود آورد که باید خیلی زود غذای خود را سفارش دهد.

سبز: استارباکس و جان دیر

استارباکس یک شرکت بزرگ در زمینه‌ی کافی‎شاپ‌های زنجیره‌ای در آمریکاست که از رنگ سبز برای لوگو و تبلیغات خود استفاده می‌کند. رنگ کسب و کار این شرکت نشان دهنده‌ی این است که می‌خواهد مشتریانش در کافه‌ها احساس آرامش داشته باشند و تنش‌ها و استرس را با صرف یک قهوه از بین ببرند.

جان دیر هم یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ در زمینه‌ی تولید ماشین آلات سنگین کشاورزی است که از رنگ سبز برای خود استفاده کرده است. ارتباط بین این رنگ و کشاورزی می‌تواند به کاربران احساس اطمینان و حرفه‌ای بودن را القا کند.

بنفش: هالمارک کاردز، یاهو

هالمارک کاردز یک شرکت آمریکایی در زمینه‌ی طراحی کارت‌های پستال و خدمات گرافیکی است که رنگ کسب و کار خود را بنفش در نظر گرفته و در قسمت بالایی لوگوی آن هم یک علامت تاج وجود دارد. از آنجا که کارت‌های پستال عموما برای خاص بودن طراحی می‌‎شوند، بنابراین طبیعی است که این رنگ را برای آن در نظر گرفته‌اند.

برندهای عجیب و غریب مانند یاهو هم از رنگ بنفش برای متفاوت جلوه دادن خود استفاده می‌کنند.

اگر نگاهی به سالن‌های آرایشی هم بیاندازید مشاهده خواهید کرد که طیف بنفش جزء غیرقابل اجتماعی در آن‌هاست.

آبی: هوندا و امریکن اکسپرس

نام تجاری هوندا که بسیار هم آشناست یک شرکت ژاپنی در حوزه‌ی تولید خودرو و موتور سیکلت است. هوندا رنگ کسب و کار خود را آبی انتخاب کرده که نشان از قابلیت اعتماد به آن است.

امریکن اکسپرس هم یکی از شرکت‌های بزرگ خدمات مالی است که دفتر مرکزی آن در آمریکاست. این برند هم برای ایجاد حس امنیت و ثبات از رنگ آبی برای بازاریابی خود استفاده می‌کند.

روانشناسی رنگ‌ها نشان داده است که از رنگ آبی، بیش از هر رنگ دیگری برای لوگوی شبکه‌های اجتماعی استفاده می‎شود و دلیل آن هم تلقین هوش، ارتباط و اطمینان به کاربر است.

نارنجی و زرد: هارلی دیویدسون و اسنپ چت

هارلی دیویدسون که یک شرکت تولید کننده‌ی موتور سیکلت است برای نشان دادن حس هیجان، سرزندگی و اشتیاق، رنگ کسب و کار خود را نارنجی قرار داده است.

از سویی دیگر اسنپ چت که یک شبکه‌ی اجتماعی است از رنگ زرد برای انتقال حس شادی، هیجان، خلاقیت و انرژی برای مخاطبان جوان خود استفاده کرده است.

مشکی: نایک و شانل

لوگوی نایک ترکیبی از رنگ‌های سیاه و سفید است که قدرت و ثبات را تداعی می‌کند.

شانل هم که یک شرکت مد و لباس فرانسوری است، با توجه به روانشناسی رنگ‌ها، مشکی را به عنوان نشانه‌ای برای انتقال حس تجمل، پیچیدگی و اسرارآمیز بودن استفاده کرده است.

خاکستری: لکسوس و اپل

لکسوس شرکت خودروسازی ژاپنی از خاکستری به عنوان رنگ کسب و کار خود استفاده می‌کند تا درجه یک بودن، ثبات و ظرافت خود را به مشتریان خود نشان دهد.

لوگوی اپل هم یک سیب خاکستری است که بر اساس روانشناسی رنگ‌ها، ابتکاری بودن و پیشرفت را نشان می‌دهد.

سفید: ساب‌وی و لگو

ساب‌وی یک شرکت غذایی آمریکایی است که لوگوی آن یک صفحه سفید به همراه رنگ‌های زرد و سبز است. رنگ سفید نشان دهنده‌ی تمیزی و رنگ‌های زرد و سبز به ترتیب نمایانگر اشتها و طبیعی بودن آن است.

لوگوی گروه لگو هم که در زمینه اسباب بازی کودکان فعالیت می‌کند، سفید و در زمینه‌ی قرمز است که نشان دهنده‌ی فرصت‌های بی‌شمار برای خلاق‌کردن کودکان است.

سخن پایانی

این روزها تبلیغات و بازاریابی شکل پیچیده‌تری گرفته است. بازاریابان به جنبه‌های متفاوتی از فروش توجه می‌کنند که روانشناسی رنگ‌ها و رنگ کسب و کار یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است. استفاده از رنگ مناسب در لوگو، بنرهای تبلیغاتی، قالب اینستاگرام و ... برای یک برند از اهمیت فراوانی برخوردار است. بدون توجه به تاثیر رنگ بر مخاطب احتمال شکست فراوان خواهد بود. در این نوشته از تم‌لند تلاش خود را کردیم تا بخش‌هایی از این علم گسترده را به شما کاربران گرامی انتقال دهیم.