کاور هایلایت چیست؟ چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

Saturday، ۲۷ Shahrivar ۱۴۰۰

این روزها فقط با تولید محتوایِ صرف نمی‌توانید به موفقیت خود در اینستاگرام امیدوار باشید. یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی در این شبکه‌ی اجتماعی این است که یک طراحی گرافیکی جالب برای پیج خود در نظر بگیرید. صفحه‌ی اینستاگرامی شما مانند ویترین بیزنس شماست. شما باید بتوانید مخاطب را در همان نیم‌نگاه اول به سوی خود بکشانید و این کار تنها با استفاده از منظم کردن جنبه‌ی بصری پیج صورت می‌پذیرد. یکی از بخش‌های مهم برای زیباسازی ظاهر پیج، کاور هایلایت (Highlight Cover) است. در این نوشتار کوتاه قصد داریم مروری بر این مفهوم داشته باشیم و نحوه‌ی استفاده از آن را هم یاد بگیریم.

کاور هایلایت چیست؟

احتمالا می‌دانید که بعد از انتشار استوری، عکس یا ویدئوی شما تا 24 ساعت برای مخاطبانتان در دسترس خواهد بود و بعد از آن پاک خواهد شد. با کمک گرفتن از ویژگی هایلایت می‌توانید استوری‌ها را دوباره در پروفایل خود قرار دهید و این بار کاربران هر زمانی که بخواهند می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. در حالت عادی نمایی از استوری شما به عنوان کاور روی این بخش قرار خواهد گرفت. اما این امکان وجود دارد که شما از تصاویر دیگری به عنوان کاور استفاده کنید.

کاور هایلایت در واقع تصاویری فانتزی و جالب هستند که در قسمت استوری‌های شما قرار می‌گیرند. شما می‌توانید بعد از این که استوری‌های خود را در بخش هایلایت ذخیره کردید، با قرار دادن این کاورها جلوه شیکی به آن‌ها ببخشید.

استفاده از کاورهای هایلایت چه فایده‌ای دارد؟

ممکن است این سوال برای شما به وجود آمده باشد که آیا کاور هایلایت آنقدر اهمیت دارد که یک مقاله کامل را به آن اختصاص داده‌ایم؟

حقیقتا این کاورها اگرچه مفهوم جدیدی هستند اما بخش قابل توجهی از استراتژی‌های بازاریابی در اینستاگرام را به خود اختصاص داده‌اند. بازاریابان با استفاده از خلاقیت در استفاده از این کاورها جذب مخاطب را افزایش داده و میزان بازدهی پیج اینستاگرام را به بالاترین حالت ممکن می‎رسانند. اما فایده‌ی استفاده از کاور هایلایت چیست؟

اولین مزیت استفاده از کاورها این است که ظاهر پیج شما را شیک و برجسته خواهد کرد. این کاورها اصولا تصاویری فانتزی هستند که کنار هم قرار گرفتنشان، صفحه‌ی شما را یکپارچه و حرفه‌ای نشان خواهد داد.

دومین مزیت آن این است که با قرار دادن کاورهای خوب و مرتبط، کاربران را به سوی دسته‌بندی‌های مورد نظرشان هدایت خواهید کرد. برای مثال اگر بخشی از استوری‌های شما مربوط به کتابخوانی است، می‌توانید کاور آن را آیکن کتاب در نظر بگیرید.

چگونه برای هایلایت‌ها کاور قرار دهیم؟

حالا که با مفهوم کاور هایلایت آشنا شدید، لازم است چگونگی استفاده از آن را هم یاد بگیرید. خوشبختانه اختصاص دادن کاور به هایلایت‌ها کار بسیار ساده‌ای است و با چند گام کوتاه انجام خواهد شد.

1- در ابتدا لازم است که وارد استوری خود شوید و از پایین صفحه روی دکمه‌ی مربوط به هایلایت که با علامت قلب و با متن Highlight مشخص شده است بزنید.

نکته: اگر می‌خواهید که استوری‌های قبلی خود را به هایلایت‌ها اضافه کنید کافی است که وارد صفحه پروفایل خود شده و روی دکمه‌ی سه خط افقی بالای صفحه زده و سپس گزینه‌ی Archive را انتخاب و استوری مورد نظر را انتخاب کنید.

2- بعد از این که روی گزینه‌ی مربوط به Highlight زدید، بایستی برای هایلایت خود یک نام انتخاب کنید.

3- از بخش پروفایل وارد هایلایت خود شوید و از منوی سه نقطه‌ی گزینه‌ی Edit Highlight را انتخاب کرده و بعدا Edit Cover، را بزنید. کاور را می‌توانید از یکی از استوری‌ها یا از گالری خود برگزینید.

اما اگر هایلایت خود را قبلا منتشر کرده‌اید و می‌خواهید که فقط کاور آن را عوض کنید کافی است که:

1- وارد هایلایت مورد نظر شوید.

2- از پایین صفحه گزینه‌ی سه نقطه را بزنید.

3- گزینه‌ی Edit Highlight را بزنید.

4- حالا روی Edit cover کلیک کنید تا بتوانید عکس مورد نظر برای کاور را انتخاب نمایید.

معرفی بهترین برنامه‌های ساخت کاور هایلایت

خوشبختانه برای طراحی کاورهای جذاب نیازی ندارید که هزینه‌ی زیادی را متقبل شوید. کافی است که با تعدادی از اپلیکیشن‌های ساخت کاور برای هایلایت آشنا شوید. این روزها برنامه‌های متعددی برای انجام این کار توسعه داده شده‌اند که در اینجا به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

برنامه Canva

یکی از قدرتمندترین اپلیکیشن‌ها در زمینه‌ی خدمات گرافیکی، Canva است که با استفاده از آن به سادگی می‌توانید کاور هایلایت ایجاد کنید. امکانات زیادی در این برنامه تعبیه شده است که می‌توان با آن‌ها طرح‌های خیره کننده‌ای را برای هایلایت تدارک دید. Canva برای تلفن‌های همراه اندروید و آی او اس موجود است و از آن بهتر به صورت آنلاین و از طریق وبسایت هم می‌توانید به طراحی‌های خود دسترسی داشته باشید. کافی است که یک حساب کاربری در این برنامه برای خود ساخته و به خلاقیت‌های خود اجازه‌ی بروز بدهید.

البته در این برنامه علاوه بر این که می‌توانید کاور هایلایت بسازید، امکان طراحی انواع مختلفی از طرح‌های گرافیکی مانند بنر، کارت ویزیت، لوگو و ... هم وجود دارد. نکته‌ی مهم اینجاست که در هر ساعتی از شبانه روز و با هر دستگاهی می‌توانید به طرح‌های خود دسترسی داشته و آن‌ها را ویرایش کنید.

برنامه‎ی Highlight Cover for Instagram Story

با ورود به برنامه‌ی Highlight Cover for Instagram Story متوجه می‌شوید که این اپلیکیشن آرزوی هر اینستاگرام مارکتری است. مجموعه‌ای از هزاران کاور مخصوص هایلایت‌ها که می‌توانید آن‌ها را ویرایش کرده و در پیج خود قرار دهید. با استفاده Highlight Cover for Instagram Story می‌توانید مخاطبان و فالوورهای خود را به شدت تحت تاثیر قرار دهید. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این برنامه با سایر اپلیکیشن‌ها این است که به صورت تخصصی به کاور هایلایت تعلق دارد و این یعنی شما به پیشرفته‌ترین امکانات و جذاب‌ترین طرح‌ها با یک گستره‌ی نامحدود دسترسی خواهید داشت.

با کمی گشت و گذار در این اپلیکیشن متوجه خواهید شد که کاورهای هایلایت در طرح‌ها و سبک‌های متفاوتی مانند فانتزی، انیمیشنی، سیاه و سفید، آبرنگی و ... وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در پیج‌های تجاری و شخصی استفاده کرد. این برنامه فقط برای سیستم عامل اندروید ارائه شده است.

برنامه‎ی Adobe Spark

کمپانی ادوبی بیشتر به خاطر نرم‌افزارهای فتوشاپ، پریمیر و ایلوستریتور خود شناخته شده است اما این روزها اپلیکیشن Adobe Spark وارد بازار شده که کار کردن با آن آسان بوده و طرح‌های بسیاری را در خود جای داده است. البته این برنامه فقط برای کاورهای هایلایت نیست بلکه قالب‌های پست اینستاگرام، قالب استوری و دیگر طرح‌ها هم در آن مشاهده می‎شود. اما بخش قابل توجهی از آن هم مربوط به طرح‌های هایلایت است که می‌توانید به صورت کاملا رایگان از آن‌ها برخوردار شوید. این نرم افزار برای سیستم عامل اندروید و آی او اس موجود است.

برنامه‎ی STORYLIGHT

هر چیزی که برای استوری‌ها و هایلایت‌های خود بخواهید در STORYLIGHT موجود است. طیف وسیعی از رنگ‌ها که بر اساس هارمونی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، اولین چیزی است که توجه شما را بعد از ورود به برنامه به سوی خود جلب خواهد کرد. کاورهای هایلایت بر اساس موضوعات دسته بندی شده‌اند تا دسترسی به آن‌ها آسان‌تر از هر زمان دیگری شود. بخشی از این طرح‌ها رایگان و برخی پولی هستند. خوشبختانه این امکان وجود دارد تا این طرح‌ها را ویرایش کرده و آیکون یا متن مد نظر خود را در آن‌ها جای دهید. همچنین می‌توانید طرح کاور را خود از صفر ایجاد کنید. این برنامه هم فقط برای سیستم عامل اندروید در دسترس است.

جست‌و‌جو در گوگل را دست کم نگیرید

4 برنامه‌ای که در این بخش برای پیدا کردن کاور هایلایت به آن‌ها اشاره کردیم، جزء برترین‌ها هستند با این حال همیشه راه‌های ساده‌تری هم وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده در گوگل به تعداد زیادی از طرح‌های مربوط به هایلایت‌ها دسترسی پیدا کنید. برای مثلا اگر به دنبال یک کاور برای استوری‌های مربوط به کتاب هستید، لازم است که عبارت Book Icons را سرچ کنید. بعد از این کار سایت‌های بسیاری از جمله Freepik نشان داده خواهند شد که بخش قابل توجهی از طرح‌هایشان را به صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهند داد. همچنین می‌توانید به بخش images گوگل مراجعه کرده و تصاویر مد نظر خود را از آن‌جا دانلود نمایید.

سخن پایانی

ما در این نوشتار از تم لند تمام تلاش خود را کردیم تا جنبه‌های متفاوت داشتن یک طرح برای هایلایت را بررسی کنیم. برای این که متوجه اهمیت بالای کاور هایلایت شوید، کافی است که نگاهی به پرطرفدارترین پیج‌های اینستاگرام بیاندازید. تقریبا تمام آن‌ها برای جذب بیشتر مخاطب و حرفه‌ای نشان دادن خود از این کاورها استفاده می‌کنند. استفاده از این طرح‌ها علاوه بر این که وجهه‌ی پیج شما را متمایز و جذاب نشان می‌دهد، بلکه دسترسی کاربران به بخش‌های مختلف استوری‌ها را هم ساده‌تر خواهد کرد. خوشبختانه برای طراحی یک کاور خوب نیاز به هزینه نیست. کافی است که وارد یکی از این برنامه‌های معرفی شده در این مقاله شوید و طرح‌های رایگان مدنظر خود را دانلود نمایید.