چگونه بیو اینستاگرام خود را حرفه‌ای بنویسیم؟

Tuesday، ۲۹ Tir ۱۴۰۰

چرا فکر می‌کنید که در دنیای شلوغ و درهم برهم اینستاگرام باید دیده شوید اگر حتی چند دقیقه برای نوشتن بیو اینستاگرام (بایو اینستاگرام ) خود وقت صرف نکرده‌اید؟ شاید فکر کنید که اغراق می‌کنم اما این روزها دیگر هیچ کسی کل پست‌های شما را از ابتدا تا انتها بررسی نمی‌کند. آدم‌ها یاد گرفته‌اند که با یک نگاه تصمیم بگیرند یک پیج ارزش فالو کردن دارد یا نه! وقت طلاست! احتمالا می‌دانید که درباره‌ی چه چیزی صحبت می‌کنم!؟

بیو اینستاگرام چیست؟

  • بیو اینستاگرام (Instagram Bio) که البته تلفظ درست‌تر آن بایو است و از کلمه‌ی بیوگرافی گرفته شده، بخشی از صفحه‌ی پروفایل شماست که در آن اطلاعاتی درباره‌ خود یا کسب‌و‌کارتان قرار می‌گیرد. این بخش دقیقا در زیر نام کاربری اینستاگرام جای گرفته است.

در بیو توضیحات کوتاه، اطلاعات تماس، هشتگ‌ها، ایموجی، آدرس url وبسایت و موارد این چنینی نوشته می‌شود. برای این که بهترین بایو اینستاگرام را داشته باشید، لازم است که تعداد کاراکترها را به 150 یا کمتر از آن برسانید.

چرا نوشتن بیو خاص اینستاگرام مهم است؟

نوشتن بیوگرافی اینستاگرام به شکل حرفه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است اما شاید ندانید علت آن چیست. متن بیو اینستا در واقع یک چکیده از شما و کاری است که انجام می‌دهید. مخاطب با استفاده از اطلاعاتی که در این بخش نوشته شده با شما ارتباط می‌گیرد و در ذهن خود از برندتان تصویرسازی خواهد کرد. با استفاده از این بخش می‌توانید آن‌ها را به انجام کاری دعوت کرده و مسیر رسیدن به محصول یا خدمت مدنظرشان را روشن کنید.

حقیقتا بیوگرافی اینستاگرام، اولین جایی است که شما با مخاطب خودتان ارتباط می‌گیرید و به صورت غیر مستقیم به او می‌گویید که ارزش دنبال کردن دارید یا نه! فرد با نگاه کردن به پروفایل شما می‌تواند بفهمد که با چه کسی یا چه کسب‌و‌کاری روبرست و این پیج کدام نیاز او را رفع خواهد کرد.

قسمت‌های مختلف یک بیوگرافی کامل

- تصویر پروفایل

- نام و نام خانوادگی، نام برند، نام کاربری

- متن بایو کامل

- اطلاعات تماس شامل شماره‌ی تلفن، ایمیل و ...

- دکمه یا لینک فراخوانی برای اقدام به عمل (Call to Action)

تصویر پروفایل

وقتی که در حال جست‌و‌جو بین پیج‌های مختلف یا تماشای لیست suggestionهای اینستاگرام هستید، چه چیزی بیشتر از همه توجه شما را جلب می‌کند؟ قطعا تصویر پروفایل وظیفه جلب توجه شما در این مرحله را بر عهده دارد. این عکس می‌تواند لوگوی شما یا تصویری از خودتان باشد. عموما پیج‌هایی که یک مجموعه و به صورت تیم هستند، از لوگوی خود استفاده کرده و افرادی که خدمات خود را به تنهایی ارائه می‌کنند، عکس خودشان را روی پروفایل قرار می‎دهند. هنگامی که از عکس خودتان استفاده می‌کنید، احساس صمیمانه‌تری بین شما و مخاطبتان ایجاد می‎شود.

نام و نام خانوادگی، نام برند، نام کاربری

دقیقا زیر عکس پروفایل، نام و نام خانوادگی‌تان قرار خواهد گرفت. بهترین کار برای نوشتن این بخش این است که نامتان را در کنار حوزه‌ای که در حال فعالیت در آن هستید بنویسید. برای مثال اگر نام شما «مریم احمدی» است و در حوزه‌ی لوازم آرایشی فعالیت می‌کنید، سعی کنید که این دو را به شیوه‌ای در کنار هم قرار دهید. انجام این کار باعث می‎شود که در نتایج جست‌و‌جوها بهتر نمایش داده شوید و تعداد بازدید از پروفایل شما افزایش پیدا می‌کند.

نام کاربری شما هم در بیو اینستاگرام قابلیت جست‌و‌جو دارد. بنابراین بهتر است که این نام را با دقت زیادی انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم یک کلمه‌ی کلیدی از حوزه‌ی کسب‌و‌کارتان در نام کاربری وجود داشته باشد.

متن بایو اینستاگرام

در این بخش باید هر آنچه که هستید، ارائه می‌کنید و تلاش دارید تا باشید را به شیوه‌ای موثر و با لحن متناسب بیان کنید. 150 کاراکتر محدودیتی است که اینستاگرام برای توضیحات این بخش در نظر گرفته.

داشتن لحن مناسب با توجه به حوزه‌ی کاری و رده‌ی سنی مخاطبان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر مخاطب شما افراد جوان هستند، پس احتمالا باید سرگرم‌کننده به نظر برسید.

اگر محصولات خاصی به فروش می‌رسانید پس لازم است خلاق باشید. وقت صرف کنید و یک نوشته‌ی عالی که نشان دهنده‌ی وجه تمایز شما با سایر کسب و کارهاست را به عنوان متن بیوگرافی اینستاگرام خود برگزینید.

در متن بیوگرافی چه چیزی بنویسیم؟

نکته‌ی مهم این است که برای نوشتن بایو اینستاگرام نیاز است که اولا خود را بشناسید و دوما درک صحیح و منطقی از مخاطب خود هم داشته باشید. در نوشتن بیو اینستاگرام شخصی خود، باید هم خودتان را معرفی کنید و هم بگویید که خدمات یا محصولات شما مختص چه کسانی است.

کاری که مخاطب باید برای بهره مندی از محصول یا خدمت شما انجام دهد را هم به وضوح مشخص کنید. آیا مخاطب باید وارد سایت شود؟ آیا باید برای شما ایمیل بفرستد؟

اگر از کلمات کلیدی در متن بیوگرافی خود استفاده کنید، به صورت ظاهری انسجام بیشتری میان بخش‌های مختلف پروفایل شما دیده می‎شود و این به حرفه‌ای دیده شدن شما کمک شایانی خواهد کرد. فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط با صفحه و حوزه‌ی کاری خود را پیدا کرده و از میان آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگر نمی‌دانید این کلمات را از کجا پیدا کنید، بهتر است نگاهی به پیج‌ رقبای خود بیاندازید و ایده بگیرید.

اطلاعات تماس

خوشبختانه اینستاگرام با امکان تغییر حساب کاربری معمولی به حساب تجاری باعث شده که بتوانید اطلاعات تماس خود را هم در بیو اینستاگرام قرار دهید. برای این کار کافی است که وارد تنظیمات شوید و حساب خود را به یک Business Profile تغییر دهید. بعد از آن می‌توانید آدرس ایمیل، آدرس پستی و شماره‌ی تلفن خود را وارد کنید. این موضوع باعث می‎شود که فرایند ارتباط گرفتن مخاطب با شما بسیار ساده‌تر شود.

دکمه یا لینک فراخوانی برای اقدام به عمل

مخاطب دوست دارد که شما دقیقا به او بگویید چه کاری انجام دهد. برای مثال لازم است به وضوح به آن‌ها بگویید که با این شماره‌ها تماس بگیرند، وارد این وبسایت شوند، دایرکت بفرستند و ... . دکمه‌ی فراخوانی برای اقدام به عمل در واقع می‌تواند انگیزه ایجاد کرده و کاربرانی که نسبت به انجام یک کار مردد هستند را مطمئن کند. دکمه‌ی فراخوانی برای اقدام به عمل می‌تواند به صورت اضافه کردن اطلاعات تماس، استفاده از دکمه‌هایی مانند رزرو کردن یا مطالعه‌ی مطالب بیشتر باشد. همچنین قرار دادن یک لینک و درخواست از کاربر برای ورود به آن هم می‌تواند نمونه‌ی دیگری از این کار باشد. استفاده از این دکمه‌ها نشان از اطمینانی است که شما به خودتان دارید.

چند نکته‌ی مهم که حین نوشتن متن برای بیو اینستا باید به آن‌ها دقت کنید

نکته‌ی مهم این است که اینستاگرام یک شبکه‌ی اجتماعی برای سرگرمی و تفریح است. اینستاگرام مانند لینکدین برای حرفه‌ای‌ها نیست بنابراین لازم است که در نوشته‌های خود کمی شوخ‌طبعی هم داشته باشید.

از هشتگ‌ها غافل نشوید

خوشبختانه امکان استفاده از هشتگ‌ها در بخش بیو اینستاگرام هم وجود دارد. در نتیجه یکی از مهم‌ترین هشتگ‌های موجود در کسب و کار خود را پیدا کرده و در این بخش قرار دهید. از آنجایی که کاربران اقدام به جست‌و‌جوی هشتگ‌ها می‌کنند، لذا با این کار در نتایج سرچ آن‌ها قرار خواهید گرفت.

از ایموجی‌ها استفاده کنید

یک متن خالی می‌تواند منجر به خستگی چشم مخاطب شود و خواندن بخش‌های مختلف آن را کمی سخت کند. به همین دلیل بهتر است در ابتدای هر خط یک ایموجی قرار دهید. ایموجی خانه برای آدرس پستی، ایموجی نامه برای آدرس ایمیل و ایموجی کره‌ی زمین برای وبسایت می‌تواند مناسب باشد. همچنین استفاده از ایموجی انگشت به سمت پایین می‌تواند به کاربر القا کند که بهتر است هر چه زودتر وارد وبسایت شما شود.

پیج دیگری به شما مرتبط است؟ آن را منشن کنید

منظور از منشن کردن استفاده از علامت @ پیش از نام کاربری است. اگر یک صفحه‌ی اینستاگرامی دیگر با پیج شما در ارتباط است بهتر است که در بیو اینستاگرام خود آن را منشن کنید. با این کار مخاطبی که به پیج جاری شما جذب شده است با یک لمس می‌تواند وارد پیج دیگر شما شود.

بخش ابتدایی بایو، مهم‌ترین است

توجه داشته باشید که اگر متن بایو اینستاگرام شما طولانی باشد، تمام آن به نمایش درنمی‌آید و یک متن تحت عنوان more بعد از 3 خط نشان داده می‎شود که در صورت ضربه روی آن می‌توان ادامه‌ی متن بایو را خواند. بنابراین باید تمام تلاش خود را کنید تا مهم‌ترین کلمات خود را در 3 خط بگنجانید. گاهی کاربران خسته‌تر از آن هستند که حتی روی این دکمه‌ی more بزنند!

در اینجا یک نمونه از بیوگرافی کامل و حرفه‌ای اینستاگرام را ببینید:

چگونه متن بیوگرافی اینستاگرام را ویرایش کنیم؟

برای انجام این کار کافی است که وارد صفحه‌ی پروفایل خود در اینستاگرام شوید و از بالای صفحه روی دکمه‌ی Edit Profile بزنید. با این کار یک صفحه برای ویرایش نام، نام کاربری، وبسایت، متن بیو، عکس پروفایل و سوئیچ به حساب کاربری تجاری برای شما به نمایش در‌می‌آید.

سخن پایانی

ما در این نوشتار از تم‌لند تلاش کردیم تا نکات مهم در رابطه با متن خوب برای بیو اینستاگرام را بررسی کنیم. توصیه اصلی ما این است که از نوشتن بیوهای تکراری مانند بهترین فروشنده لباس در ایران! یا دختر پاییز، کوچه مهر، پلاک 12 خودداری کنید J خلاقیت در اینستاگرام حرف اول را می‌زند. به نظرمان اگر حتی چند روز برای نوشتن بیوگرافی اینستاگرام خود تلاش کنید باز هم به نتایج حاصل از آن می‌ارزد.