صفر تا صد آشنایی با قالب پست اینستاگرام

Wednesday، ۱۳ Amordaad ۱۴۰۰

برندهای بزرگ به رسانه‌های قدرتمندی مانند تلویزیون، بیلبوردها، سایت‌ با رنکینگ بالای گوگل و ده‌ها مورد دیگر برای تبلیغات دسترسی دارند. آیا شما هم به عنوان یک کسب و کار کوچک یا متوسط می‌توانید از چنین امکاناتی برخوردار باشید؟ احتمالا نه. اینستاگرام یک ابزار بازاریابی غیرقابل چشم پوشی در دنیای امروز برای آدم‌‌هایی شبیه ماست. بیش از 25 میلیون بیزنس در این پلتفرم مشغول به کارند. رقابت‌ها شدت گرفته و کسب و کاری می‌تواند موفق ظاهر شود که به همه‌ی جوانب فکر کند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد. یکی از همین نکات مهم، قالب اینستاگرام (Instagram Templates) است. خیلی مهم است که برای ایجاد پست مخاطب‌پسند، وقت بگذارید و استراتژیک رفتار کنید.

منظور از قالب اینستاگرام چیست؟

اگر یک فروشگاه فیزیکی داشته باشید، اولین چیزی که به آن فکر می‌کنید دقیقا چیست؟ از آنجایی که آدم‌های مختلف به چیزهای متفاوتی فکر می‌کنند، شاید نتوان گفت که نخستین موضوع که در ذهن شما شکل می‌گیرد، چیست! اما قطعا یکی از اولین‌ها، ویترین فروشگاهتان است. اما چرا؟

· ویترین است که می‌تواند نظر رهگذرها را به سوی خود جلب کند. در واقع اولین نمایی است که مشتری از شما خواهد دید.

· ویترین نمایش طبقه‌بندی شده از محصولات شماست که به مشتری کمک می‌کند، جنس مورد نظر خود را پیدا کند.

· ویترینی که به شیوه‌ای خاص چیده شده باشد، به مشتری نشان می‌دهد که شما با دیگران فرق می‌کنید و به او دلیل خرید ارائه خواهد کرد.

شاید بتوان گفت که معادل ویترین در دنیای اینستاگرامی، تم گرافیکی به کار گرفته شده در پیج است. حالا که رقابت در فضای اینستاگرام شدت گرفته، لازم است که برای پیج خود یک تم در نظر بگیرید. ممکن است پیج‌های معروف را دیده باشید که تمام پست‌ها و استوری‌ آن‌ها به همراه یک طرح گرافیکی خاص و منحصر به فرد منتشر می‎شوند. استفاده از قالب اینستاگرام باعث می‌شود که کاربران شکل و شمایل ظاهری شما را به خاطر بسپارند و حتی بدون نگاه کردن به پروفایل یک پست، شما را تشخیص دهند. انجام این کار تاثیر به‌سزایی در شناخته شدن برند شما خواهد داشت.

قالب آماده اینستاگرام، یک مجموعه‌ی گرافیکی است که دارای یک یا چند فایل بوده و همگی دارای یک تم مشترک هستند اما به شیوه‌های متفاوتی و با المان‌های مختلفی پیاده‌سازی شده‌اند تا در موقعیت‌های مختلف کارا باشند. این مجموعه شامل کاور اینستاگرام و بنر اینستاگرام است و می‌تواند برای پست و استوری طراحی شده باشد.

قالب‌ اینستاگرام به شکل‌ها، رنگ‌ها و شیوه‌های متفاوتی طراحی می‎شوند تا هر فرد بتواند با توجه به حوزه‌ی کاری خود و محتوایی که تولید می‌کند، یکی از آن‌ها را برگزیند. عموماَ قالب آماده اینستاگرام با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Adobe Photoshop یا Illustrator طراحی می‎شوند و لایه باز هستند تا بتوانید محتوای مورد نظر خود را در آن‌ها جای دهید.

خود شما هم اگر از اصول طراحی باخبرید و کار با نرم‌افزارهای گرافیکی را می‌دانید، قادر خواهید بود که کاور اینستاگرام، بنر اینستاگرام و ... را طراحی کنید. با این حال راه‌های ساده‌تری هم برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

قالب استوری اینستاگرام چیست؟

استوری یکی از جذاب‌ترین بخش‌های یک پیج اینستاگرامی است. از آنجایی که این موجودیت تنها 24 ساعت عمر می‌کند، در نتیجه عموم مردم دوست دارند که خیلی زود محتوای آن را مشاهده کنند. همین موضوع اهمیت استفاده از قالب اینستاگرام برای استوری را افزایش می‌دهد. برای خیلی از ما رخ داده است که به خاطر عدم جذابیت ظاهری و محتوایی، استوری‌های یک پیج را دنبال نکرده و یا این که آن را به صورت کامل آنفالو می‌کنیم. برای این که چنین اتفاقی برای شما رخ ندهد، بهتر است که از قالب استوری اینستاگرام استفاده کنید. بهره‌گیری از یک قالب استوری اینستاگرام خوب سبب می‎شود که مخاطب تمایل بیشتری داشته باشد محتوای شما را مشاهده و دنبال کند.

کاور اینستاگرام چیست؟

کاور اینستاگرام هم به دو شکل دیده می‎شود. کاورهای مربوط به ویدئو و کاورهای هایلایت. کاربران حرفه‌ای اینستاگرام به خوبی می‌دانند که داشتن یک کاور خوب برای ویدئوها تا چه حد در افزایش بازدید از پست تاثیرگذار است. اگر برای پست ویدئویی خود هیچ کاوری در نظر نگیرید، اینستاگرام نخستین فریم از ویدئوی شما را به همین منظور انتخاب می‌کند. ممکن است این فریم از کیفیت گرافیکی بالایی برخوردار نباشد و این موضوع می‌تواند به میزان بازدید لطمه بزند. در اختیار داشتن یک کاور برای تمام پست‌های ویدئویی شما را منسجم‌تر و حرفه‌ای تر نشان می‌دهد. در نتیجه به هیچ عنوان از این موضوع غافل نشوید. از سویی دیگر قالب آماده اینستاگرام برای هایلایت‌ها هم یکی دیگر از نکات مهم است. بهتر است که گرافیک این بخش هم منحصر به فرد و جذاب باشد.

بنر اینستاگرام چیست؟

بنر اینستاگرام در ظاهر مشابه با قالب پست است اما در باطن تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. بنرها به یک هدف خاص طراحی می‎شوند و بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارند. دو نکته‌ی مهم در داشتن یک بنر خوب این است که اولاَ ساختار آن به شیوه‌ای باشد که یک هدف خاص را دنبال کند. برای مثال طوری طراحی شده باشد که نشان دهد این بنر مخصوص رنج سنی خاص، جنسیت مرد یا زن، شهروندان فلان شهر و ... باشد. دوماَ باید قابلیت تعامل در آن دیده شود یعنی افراد با سلایق مختلف بتوانند با آن ارتباط بگیرند. بنری که در پیج خود مورد استفاده قرار می‌دهید بایستی باعث ایجاد هیجان در مخاطب شود و به نوعی یک شخصیت درون آن نهفته باشد. اگر نیاز دارید تا یک تبلیغ در پیج دیگر انجام دهید بهتر است که یک بنر اینستاگرام خوب طراحی کرده و یا این که خریداری کنید.

چند روش برای طراحی قالب پست اینستاگرام

خوشبختانه ابزارهای متنوعی برای طراحی بنر اینستاگرام ، کاور اینستاگرام و ... وجود دارد که بخش زیادی از امکانات آن‌ها رایگان است اما برای دسترسی به منابع بیشتر نیاز است که مبالغی را بپردازید. در این‌جا تعدادی از این ابزارها را به شما معرفی خواهیم کرد.

Canva

Canva یک برنامه‌ی طراحی گرافیکی آنلاین است که ابزارهای متعددی برای ویرایش عکس فراهم کرده. برای استفاده از Canva نیاز به نصب هیچ نرم‌افزاری نخواهید داشت. تعداد زیادی از کاربران اینستاگرام برای طراحی قالب‌‌های خود از این وبسایت استفاده می‌کنند. Canva یکی از بهترین گزینه‌ها برای مبتدیان است چرا که هزاران مدل مختلف در آن وجود دارد که می‌توان از آن‌ها الهام گرفت. شما می‌توانید قالب اینستاگرام مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را طبق نیاز خود ویرایش کنید. همچنین می‌توانید آن را در حساب کاربری خود ذخیره کرده و بعداَ با یک دستگاه دیگر هم به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید.

The Preview App

با استفاده از این وب اپلیکیشن می‌توانید کل پست‌های اینستاگرام خود را به صورت پیش‌نمایش ببینید. به این معنی که قبل از ارسال پست قادر خواهید بود تا شکل نمایش داده شدن آن در اینستاگرام را به صورت کامل بررسی کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تغییر دهید. این اپلیکیشن به شما امکان ویرایش تمام جزئیات از رنگ متن گرفته تا سبک تصویر را می‌دهد. با این حال این برنامه از قابلیت فیلتر برخوردار نیست.

ReciteThis

اگر به دنبال طراحی پست‌های خاص هستید، قطعا نیاز به استفاده از نرم‌افزارهای بیشتری خواهید داشت. مثلا اگر می‌خواهید پست به شکل نقل قول از بزرگان منتشر کنید، احتمالا برنامه‌ی ReciteThis گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود. طیف گسترده‌ای از طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت برای ایجاد نقل‌ قول‌های حرفه‌ای از جمله امکانات این برنامه است.

پیدا کردن یک تم واحد برای پیج اینستاگرام

حقیقتاَ هیچ کسی نمی‌تواند یک تم واحد و مناسب به شما پیشنهاد کند مگر این که در کار خود خبره بوده و آشنایی خوبی با رفتار مخاطب، روانشناسی رنگ‌ها و مسائلی از این قبیل داشته باشد. شما به عنوان صاحب کسب و کار بایستی به تعدادی سوال پاسخ دهید و سپس از این پاسخ‌ها استنتاج کنید که کدام تم گرافیکی می‌تواند به عنوان قالب اینستاگرام شما به کار گرفته شود.

پیش از مطرح کردن این سوالات نیاز است یک بار دیگر اشاره کنیم که هدف استفاده از قالب اینستاگرام این است که مخاطبتان با یک پیج ثابت، یکپارچه و قابل اعتماد مواجه شود. در نتیجه پیش از هر کار باید به صورت « کاملا واضح » موضوع فعالیت و پیامی که می‌خواهید به مخاطب ارائه کنید را مشخص نمایید. و اما تعدادی از این سوالات که باید به آن‌ها پاسخ دهید:

· برای حوزه‌ی فعالیت‌تان چه رنگ‌هایی مناسب‌تر است؟ برای مثال پیشنهاد می‎شود که پیج‌ها با موضوع غذا از رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی استفاده کنند. از سویی دیگر پیج‌هایی که در رابطه با مطالعه و کتابخوانی هستند، می‌توانند از رنگ بنفش بهره بگیرند.

· پست‌های شما به چه شیوه‌ای منتشر خواهد شد؟ آیا تمرکزتان صرفا روی عکس‌هاست یا ویدئو هم وجود دارد؟؟ آیا گاهی نقل و قول به اشتراک می‌گذارید؟ برای تمام این موارد بایستی برنامه‌ریزی داشته باشید.

· دوست دارید که چه سبکی داشته باشید؟ واضح‌تر بگوییم! دوست دارید مردم شما را چگونه ببینند؟ صمیمی و گرم؟ لوکس و تجملاتی؟ ساده و بی‌آلایش؟ هر کدام از این اهداف، قالب اینستاگرام منحصر به فرد خود را خواهند داشت.

· همواره نیاز است که برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های مربوط به کپی شدن توسط دیگران، لوگوی خود را هم در گوشه‌ای از پست‌هایتان قرار دهید. آیا فضا برای قرار دادن آن وجود دارد؟ آیا رنگ و طرح لوگو به تم می‌خورد؟

نکته‌ی مهم: همواره به خاطر داشته باشید که استفاده از کاور اینستاگرام، بنر اینستاگرام و به صورت کلی قالب‌های آماده و خوش‌طرح که انسجام را در پیج حفظ می‌کنند، سبب می‌شوند که فرایند داستان‌سرایی شما بهتر و موثر‌تر اتفاق بیافتد. این هوشمندی در استفاده از طرح‌ها و رنگ‌ها به مرور زمان موجب جلب توجه مخاطب و افزایش درآمد می‎شود.

ممکن است که در ابتدای راه چندین و چند طرح گرافیکی مختلف را مد نظر داشته باشید و ندانید که کدام یک از آن‌ها می‌تواند مناسب‌تر باشد. بهتر است در این مواقع تمی را که احساس می‌کنید با آن ارتباط بیشتری می‌گیرید را انتخاب کرده و به مرور زمان و با روشن شدن پرسونای مخاطبتان آن را تغییر دهید.

آیا خرید قالب اینستاگرام امکان‌پذیر است؟

داشتن یک تم گرافیکی منسجم برای استفاده در بنر اینستاگرام، کاور، استوری و ... می‌تواند شما را حرفه‌ای‌تر و حتی قابل اعتماد‌تر نشان دهد. اما ممکن است فکر کنید که شما مهارت‌های لازم برای انجام این کارها را ندارید. از سویی دیگر، الگوریتم‌های اینستاگرام به شیوه‌ای طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند که از پیج‌هایی که در روز 1 یا 2 بار اقدام به انتشار پست می‌کنند، حمایت بیشتری خواهد کرد. این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد فشار ذهنی شود.

اگر این موضوع برای شما هم صحت دارد، بایستی خوشحال باشید چرا که قالب آماده اینستاگرام در سراسر اینترنت و در سایت‌های معتبر به راحتی پیدا می‎شوند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن‌ها را دانلود کرده، با یک برنامه‌ی مناسب باز کنید و اطلاعات مد نظر خود را در آن‌ها قرار دهید. حالا برای پست‌های خود یک الگوی یکسان خواهید داشت و کاربران شما با بنر اینستاگرام، کاور، قالب پست و استوری یکپارچه و حرفه‌ای مواجه خواهند شد.

مزایای خرید قالب آماده اینستاگرام در چیست؟

صرفه‌جویی در وقت مهم‌ترین مزیت استفاده از قالب آماده اینستاگرام است. این قالب‌ها به صورت لایه باز در فایل‌هایی با پسوند PSD ارائه می‌شوند. تنها کاری که نیاز است انجام دهید، اضافه کردن متن، عکس و تغییرات اندک است.

کاهش هزینه‌ها یکی دیگر از مزایای آن است. استفاده از قالب آماده اینستاگرام نیازی به این که دانش گرافیک بدانید نخواهید داشت و یا لازم نیست که یک گرافیست را استخدام کنید.

در قالب‌ اینستاگرام آماده، قسمت‌های معینی برای قرار گرفتن شماره‌ی تلفن، لوگو، آدرس سایت و ... در نظر گرفته شده.

اگر پیج بزرگی دارید که چندین و چند ادمین داشته و روزانه پست‌های بسیاری منتشر می‌شوند، دیگر نیازی به هماهنگی بین آن‌ها وجود ندارد؛ کافی است که از قالب آماده استفاده کنند.

فایل‌های موجود در قالب آماده اینستاگرام که از منابع معتبر خریداری و دانلود می‎شوند دارای ابعاد بزرگ و کیفیت بالایی هستند. در نتیجه بدون هزینه‌ی دوباره‌ می‌توانید از همان المان‌ها در بروشور‌ها و بنرهای تبلیغاتی بزرگ استفاده کنید.

سخن پایانی

همانطور که برای طراحی دکوراسیون و ویترین یک فروشگاه فیزیکی از طراح متخصص این حوزه استفاده می‎شود، برای انتخاب قالب اینستاگرام هم نیاز است تا با فرد خبره در این زمینه مشورت داشته باشید. فراموش نکنید که طراحی یک تم گرافیکی نیاز به دانش شناخت رنگ‌ها و روانشناسی عناصر دارد. از آنجایی که شما به عنوان صاحب کسب و کار بایستی تصمیم بگیرید که کدام تم‌ را برای پیج خود انتخاب کنید، ما در این نوشته از تم‌لند تلاش خود را کردیم تا با ارائه اطلاعات اولیه و با به چالش‌کشیدن ذهنتان، آمادگی ابتدایی برای خرید قالب آماده اینستاگرام را فراهم کنیم.