ادمین اینستاگرام کیست و چه وظایفی دارد؟

Saturday، ۲۴ Mehr ۱۴۰۰

احتمالا در اطرافیان خود افرادی را می‎شناسید که بدون خروج از خانه و فقط با استفاده از یک تلفن همراه یا لپتاپ و اتصال به اینترنت توانسته‌اند شغل پردرآمدی داشته باشند. اگر از آن‌ها در رابطه با نوع فعالیت‎شان بپرسید به احتمال زیاد خواهند گفت که ادمین اینستاگرام (Instagram Admin) هستند و پیج‌ خود یا سایر افراد را مدیریت می‌کنند.

در این نوشتار قصد داریم که با ادمین، وظایف و نحوه‌ی کار وی در شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام آشنا شویم. همچنین بررسی خواهیم کرد که این فرد باید دارای چه مهارت‌هایی باشد و چه کارهایی انجام ‎دهد.

تعریف ادمین

کلمه‌ی ادمین از Administrator به معنی مدیر گرفته شده است. به خاطر استفاده‌ی زیاد از این کلمه در دنیای فناوری اطلاعات، شکل آن تغییر کرده و به شکل خلاصه‌ شده‌ی ادمین درآمد.

اگر دارای یک رایانه یا لپتاپ با سیستم عامل ویندوز یا مک باشید، به احتمال زیاد بارها و بارها کلمه‌ی ادمین را در آن مشاهده کرده‌اید. در واقع می‌توان این طور گفت هر کسی که دارای رایانه شخصی، لپتاپ، تلفن همراه، تبلت و ... است یک ادمین محسوب می‎شود.

ادمین اینستاگرام کیست؟

احتمالا علاوه بر کلمه‌ی ادمین بارها عبارت وب مستر (Webmaster) را هم شنیده و یا دیده‌اید. این واژه به معنای مدیر وب یا مدیر وبسایت است و به کسی اطلاق می‎شود که یک سایت را به صورت کامل مدیریت می‌کند. انتشار محتوای جدید، تغییر ظاهر وبسایت، رفع مشکلات و ایرادات، پاسخ دادن به نظرات کاربران و ... از جمله وظایف یک وب مستر است.

قاعدتا سایتی به بزرگی اینستاگرام دارای چندین و چند وب مستر است و کاربران معمولی مانند من و شما دسترسی به تغییر خود اینستاگرام ندارند. اما هر کدام از آن‌ها می‌توانند دارای یک حساب کاربری در این وبسایت بوده و با ورود به اپلیکیشنی که در اختیارشان قرار داده شده، حساب خود را کنترل یا مدیریت کنند. به هر کدام از این افراد یک ادمین اینستاگرام گفته می‎شود.

وظایف ادمین (مدیر) اینستاگرام

مدیریت کامل یک پیج اینستاگرامی یک شغل تمام وقت است. به همین خاطر اگر می‌خواهید که چنین شغلی داشته باشید و یا این که اگر می‌خواهید که یک فرد را برای خود استخدام کنید لازم است که با وظایف ادمین اینستاگرام به صورت کامل آشنایی داشته باشید.

چرا که الگوریتم‌های اینستاگرام یکی از مهم‌ترین فاکتورهای افزایش رتبه پیج را میزان فعالیت پیوسته و منظم آن می‌دانند. در نتیجه باید همواره یک شخص به صورت کامل وقت خود را صرف انجام این کار کند. و اما وظایف یک ادمین اینستاگرامی:

آپلود و انتشار محتوای شامل عکس یا ویدئو به صورت منظم و پیوسته

همانطور که پیشتر بیان کردیم، الگوریتم‌های اینستاگرام چندین و چند عامل را برای رتبه بندی پیج‌های مختلف در نظر می‌گیرند. یکی از این عوامل، انتشار منظم و پیوسته‎ی محتواست. برای مثال پیشنهاد می‎شود هر روز یک پست منتشر شود. یکی از وظایف ادمین اینستاگرام این است که با استفاده از یک تقویم زمان بندی، محتوا را به صورت منظم و بر اساس یک آهنگ خاص در این شبکه‌ی اجتماعی به اشتراک بگذارد و به این طریق احتمال دریافت رتبه‌های بالاتر در سیستم رنکیگ اینستاگرام را بالا ببرد. البته منظور از انتشار محتوا، پست نیست. استوری‌ها هم نوعی از محتوا هستند که این روزها طرفداران بسیاری دارند. از آنجایی که استوری بعد از 24 ساعت پاک خواهد شد، افراد تمایل بیشتری به دیدن آن خواهند داشت.

نوشتن کپشن و متن منطبق با محتوا برای آپلود و انتشار

یک ادمین اینستاگرام خوب علاوه بر این که با نکات فنی و تکنیک‌های اینستاگرامی آشناست باید کمی از دنیای ادبیات یعنی بازی با واژگان و خلاقیت بهره برده باشد. یک تصویر یا ویدئو می‌تواند به جای هزاران کلمه، مفهوم را به مخاطب برساند اما واژه‌ها هنوز ارزش بسیار زیادی دارند. از سویی دیگر نوشتن کپشن‌های خوب نشان دهنده‌ی احترامی است که صاحب کسب و کار یا پیج برای مخاطب خود قائل است. ایجاد تفاوت بین خود و دیگران از جمله کارهایی است که بخشی از آن از طریق کپشن نویسی مشخص خواهد شد. یک ادمین خوب باید لحن گفتاری مناسب برای موضوع پیج را تشخیص داده و بر اساس آن کپشن بنویسد.

پاسخ دادن به دایرکت‌ها

ممکن است پیج شما از سوی کاربران ناشناس یا فالوورهایتان دایرکت دریافت کند. فرقی نمی‌کند که کدام یک از آن‌ها برای شما پیام ارسال کرده است چرا که در هر صورت وظیفه ادمین اینستاگرام این است که به تمامی این دایرکت‌ها پاسخ کامل و محترمانه دهد. برای رشد یک پیج در اینستاگرام نیاز است که با کاربران مختلف تعامل ایجاد کرد و هر فرصتی برای انجام این کار را غنیمت شمرد.

انتخاب یک تم گرافیکی ثابت برای تولید محتوا

ادمین یک پیج اینستاگرامی باید با توجه به موضوع کسب و کار یک تم گرافیکی را انتخاب کرده و تمام محتواهای تولیدی را بر اساس آن پیش ببرد. تم‌ها را می‌توان با خرید یک قالب اینستاگرام خوب تهیه کرد. این قالب‌های لایه باز برای استوری، عکس، ویدئو و هایلایت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پاسخ به کامنت‌های پست

در هر مرحله از رشد پیج که باشید، کامنت‌های مثبت، منفی، تهاجمی یا تبلیغاتی از سوی افراد دریافت خواهید کرد. یک ادمین خوب باید بتواند به همه‌ی این کامنت‌ها پاسخ درست و محترمانه بدهد. برای این که در خاطر افراد ثبت شوید نیاز است که باادب برخورد کنید. مهم نیست کیفیت محصولات یا خدمات شما چقدر عالی و بی‌نقص است. مردم به شما و رفتارتان (شخصیت برندتان) توجه خواهند کرد و نمود این شخصیت، شیوه پاسخگویی ادمین به کامنت‌هاست.

حذف کردن کامنت‌های حاوی الفاظ رکیک یا محتوای نامناسب

ادمین اینستاگرام باید تمام تلاش خود را بکند تا فضای پیج برای همه‌ی افراد و اقشار مناسب باشد. یکی از وظایف مهم مدیر پیج اینستاگرامی این است که کامنت‌های حاوی الفاظ رکیک یا محتوای نامناسب را در سریع‌ترین زمان ممکن حذف نماید. رسیدگی به این وظیفه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چرا که حضور چنین واژگانی در پیج می‌تواند دیدگاه بسیاری از افراد را نسبت به شما عوض کند؛ حتی اگر این کلمات از سوی خود شما نباشد!

افزایش تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها

سرمایه‌های یک پیج اینستاگرامی تعداد لایک‌ها و کامنت‌های آن است. یک ادمین اینستاگرامی باید محتوایی تولید کند که به اصطلاح لایک و کامنت خور آن بالا باشد. قرار دادن کاور خوب برای ویدئوها، متن خوب برای عکس‌ها و کپشن‌های جالب از جمله مواردی است که می‌تواند تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها را افزایش دهد. خوب است بدانید که کامنت یکی از موارد مهم برای افزایش نرخ تعامل پیج است به همین خاطر باید در جهت افزایش آن گام برداشت.

داشتن استراتژی برای افزایش بازدید از ویدئوها

برای همه ما پیش آمده که با توجه به عدد ویو یا بازدید یک ویدئو تصمیم می‌گیریم که آن را تماشا کنیم. افزایش تعداد بازدید از ویدئوها هم از دیگر وظایف یک ادمین اینستاگرام است. این کار می‌تواند با تولید ویدئوی مفید و جذاب، نوشتن کپشن مناسب، داشتن کاور برجسته، استفاده از فونت‌ها و فیلترهای ترند و ... صورت گیرد.

افزایش تعداد فالوورها

رشد و گسترش یک کسب و کار که در بستر اینستاگرام فعالیت می‌کند، بر پایه‌ی تعداد فالوورهای آن است. البته این فالوورها تنها زمانی از ارزش و اعتبار کافی برخوردارند که کاملا واقعی و طبیعی وارد پیج شده باشند. تبلیغات، تعامل با سایر پیج‌ها، تولید محتواهای وایرال، انتشار محتوا در زمان مناسب و ... از جمله کارهایی است که می‌توان برای افزایش تعداد فالوورها انجام داد. در هر صورت زیاد کردن تعداد دنبال کننده‌های یک پیج از مهم‌ترین وظایف یک ادمین اینستاگرام است و باید برای آن استراتژی داشته باشد.

امن کردن صفحه‌ی اینستاگرامی و جلوگیری از هک شدن آن

حفظ امنیت پیج یکی از نخستین کارهایی است که ادمین بایستی به آن توجه داشته باشد. برای انجام این کار لازم به دانستن مهارت خاصی نیست. تنها کار مورد نیاز این است که یک پسورد قوی شامل حداقل 8 حرف الفبای بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهایی مانند @ است. همچنین علاوه بر وارد کردن شماره موبایل، ثبت کردن ایمیل هم مهم بوده و بهتر است که از ورود دو مرحله‌ای استفاده کرد تا در هر بار لاگین، یک کد به شماره موبایل ارسال شود.

آپدیت مداوم بیوگرافی

ادمین اینستاگرام باید در بازه‌های زمانی مناسب بیوگرافی شامل عکس، توضیحات، لینک، کلمات کلیدی موجود، دکمه اقدام به عمل و ... را ویرایش کرده و اطلاعات جدیدتری را در آن‌ها جای دهد. این کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به این دلیل که پروفایل اولین جایی است که مخاطب با آن برخورد خواهد کرد و می‌تواند به جذب دنبال کننده‌ی جدید کمک شایانی کند.

تسلط نسبی به نرم‌افزارهایی مانند ایلوستریتور و فتوشاپ

اینستاگرام یک شبکه‎ی اجتماعی بر پایه‌ی تصویر است. بنابراین برای دیده شدن نیاز است که محتوای شما هم ارزش گرافیکی داشته باشد. برای انجام این کار ادمین اینستاگرام نیاز دارد که با نرم‌افزارهایی مانند ایلوستریتور و فتوشاپ آشنایی داشته باشد. البته این روزها اپلیکیشن‌های ساده‌تری هم برای انتشار محتوای تصویری و ویدئویی وجود دارد با این حال تسلط بر برنامه‌های مذکور یکی از پیش‎نیازهاست.

تجزیه و تحلیل وضعیت پیج

ادمین اینستاگرام علاوه بر این که باید محتوا تولید کند، لازم است با تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی پیج، استراتژی‌هایی برای آینده هم داشته باشد. ابزارهای زیادی برای این تجزیه و تحلیل‌ها وجود دارد که ساده‌ترین آن insights است که با تبدیل پیج معمولی به پیج تجاری می‌توان از آن استفاده کرد. تشخیص زمان آنلاین بودن کاربران، بررسی نرخ تعامل، ریچ و ایمپرشن و تعداد کلیک‌های روی لینک از جمله اطلاعاتی است که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد.

سخن پایانی

با افزایش مهاجرت کسب و کارها به اینستاگرام عنوان شغلی به نام ادمین اینستاگرام به وجود آمد که از قضا اگر مهارت‌های کافی و مورد نیاز این شغل را داشته باشید، فرصت‌های زیادی برای کسب درآمد و فعالیت به روی شما باز خواهد شد. ما در این نوشته از تم‌لند تلاش کردیم تا تعدادی از مهم‌ترین قابلیت‌ها و وظایف یک مدیر اینستاگرامی را تحلیل کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.