ابعاد پست اینستاگرام در ۲۰۲۱

Saturday، ۶ Shahrivar ۱۴۰۰

احتمالا خیلی خوب می‌دانید که اینستاگرام یک شبکه‌ی اجتماعی بر پایه‌ی قوه‌ی دیداری است؛ بنابراین برای جذب و حفظ مخاطب نیاز است که به جنبه‌های ظاهری پیج خود توجه کنید. انتخاب اندازه پست اینستاگرام (Instagram post size) و ابعاد المان‌های مختلفی که در پیج خود قرار می‌دهید مانند عکس پروفایل، استوری، کاور IGTV و ... از اهمیت زیادی برخوردار است. اما اینطور نیست که این ابعاد همیشه ثابت بمانند. اینستاگرام با بروزرسانی‌های خود، اعداد متفاوتی را برای عناصر مختلف در نظر می‌گیرد. در نتیجه لازم است که به عنوان یک مدیر شبکه‌ی اجتماعی از آن‌ها آگاه باشید.

چرا باید از اندازه پست اینستاگرام آگاه باشیم؟

در زندگی دو چیز تغییر می‌کند: یکی اخلاق آدم‌هاست و دیگری سایز عناصر شبکه‌های اجتماعی! بهتر است برای بهره‌وری حداکثری (حداقل در این مورد خاص) به حافظه‌تان تکیه نکرده و اندازه‌ی دقیق را با یک جست و جوی ساده به دست آورید. البته ما در این نوشته قصد داریم تا این اندازه‌ها را بسیار کامل و جامع در اختیارتان قرار دهیم! تنها چیزی که باید نگرانش باشید این است که یک محتوای خوب تدارک ببینید.

اندازه پست اینستاگرام در حال حاضر

اینستاگرام اندازه‌ی اصلی عکس شما را تا زمانی که عرض آن 1080 پیکسل و ارتفاع آن بین 566 تا 1350 پیکسل است، حفظ خواهد کرد. توجه داشته باشید که انتشار عکسی که عرض آن کمتر از 320 پیکسل است، کشیده می‎شود و عکس با عرض بیشتر از 1080 جمع خواهد شد. اگر پستی که منتشر می‌کنید به حالت مربع نیست، پس حتما ابعاد ذکر شده را رعایت کنید تا تصویرتان همانطور که هست، نمایش داده شود.

سایز پست عکس اینستاگرام

هنگامی که اینستاگرام در سال 2012 تاسیس شد، کاربران فقط می‌توانستند عکس‌هایی با نسبت 1:1 (عکس‌های مربعی) منتشر کنند. در نتیجه اگر کسی می‌خواست که یک عکس پرتره یا یک چشم اندازه از طبیعت (Landscape) به اشتراک بگذارد، مجبور می‌شد که آن را برش دهد. اما بعد از مدتی اینستاگرام تصمیم گرفت تا به خواسته‌ی کاربران خود توجه کند و امکان آپلود تصاویر عمودی و افقی را هم برای کاربران خود فراهم کند. در این قسمت ابعاد پست اینستاگرام به صورت عکس را بیان خواهیم کرد:

سایز تصاویر مربعی اینستاگرام

نسبت یک پست به صورت عکس در اینستاگرام در حالت سنتی آن 1:1 است. برای داشتن خروجی ایده‌آل بهتر است که طول و عرض عکس‌تان 1080 پیکسل باشد (1080 در1080 px). در بیشتر برنامه‌های ویرایش تصاویر، به راحتی می‌توانید عکس خود را به حالت مربع در بیاورید. البته اگر دارای یک تلفن همراه با سیستم عامل iOS هستید، می‌توانید به صورت مستقیم یک عکس مربعی گرفته و اندازه پست اینستاگرام را رعایت کنید.

بهترین خروجی زمانی حاصل می‎‌شود که سایز عکس‌های شما بین 320 در 320 px تا 1080 در 1080 px باشد.

سایز تصاویر پرتره اینستاگرام

برای این که بهترین خروجی را از تصاویر پرتره خود داشته باشید کافی است که ابعاد آن را به صورت 1080 در 1350 px درآورید. با این سایز یک عکس عمودی فیت در اینستاگرام خواهید داشت. در واقع نسبت این عکس باید به صورت 4:5 باشد. اگر عکس‌های پرتره با نسبت 4:6 یا 9:16 دارید، نیاز است که بخشی از آن را برش (Crop) دهید.

سایز تصویر افقی اینستاگرام

اگر بخواهیم صادق باشیم گرفتن عکس مناسب به صورت افقی در اینستاگرام کار سختی است. به این خاطر که بهترین نسبت برای آن 1:1.91 است. به هر حال اندازه پست اینستاگرام برای گرفتن یک عکس افقی 1080 در 608 px است. اگر دوست دارید که یک عکس افقی به صورت یک چشم انداز زیبا بگیرید کافی است که مراحل زیر را طی کنید:

- وارد اینستاگرام شوید.

- دکمه اضافه کردن پست را بزنید (مربع با علامت +).

- عکس یا ویدئوی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

- در بخش پایین و چپ عکس دکمه‌ی full-size را بزنید. این کار عکس شما را در نسبت افقی تنظیم خواهد کرد.

سایز ویدئوها در اینستاگرام

اگر ویدئو، رسانه‌ی منتخب شما برای برقراری ارتباط با مخاطب است، در نتیجه بایستی به استاندارد اندازه پست اینستاگرام دقت کرده و ویدئو با ابعاد مناسب آپلود کنید. اگر می‌خواهید که ویدئوی شما به صورت مربعی باشد بهترین سایز برای آن 1080 در 1080 px است. بهترین سایز برای ویدئوی پرتره 1080 در 1350 px بوده و اگر خواهان انتشار یک ویدئوی افقی (Landscape) هستید، بهتر است که از سایز 1080 در 608 px استفاده کنید. بنابراین :

- ویدئوی مربعی: 1080px در 1080px

- ویدئوی پرتره: 1080px در 1350px

- ویدئوی افقی: 1080px در 608px

و اما بهترین نسبت‌ ابعاد برای ویدئوها به شرح زیر است:

- نسبت 1:1 برای فیلم های مربع

- نسبت 5:4 برای فیلم های پرتره

- نسبت 9:16 برای فیلم های افقی

به خاطر داشته باشید که یک ویدئو اینستاگرام باید حداکثر دارای شرایط زیر باشد:

- حداکثر 30 فریم در ثانیه

- حداکثر 60 ثانیه طول

- حداکثر 4 گیگابایت حجم

اگر ویدئوی شما هر کدام از شرط‌های بالا را نداشته باشد، امکان بارگزاری آن وجود نخواهد داشت. بنابراین ضروری است که حین ساخت ویدئو به این اعداد توجه داشته باشید.

همچنین حداقل رزولوشن برای انواع مختلف ویدئو به شرح زیر است:

- ویدئوهای مربعی: 600 در px 600

- ویدئوهای پرتره: 600 در px 750

- ویدئوهای افقی: 600 در 315 px

از آنجایی که ویدئوی شما بعد از بارگزاری به صورت فشرده در می‌آید در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم تا از حداکثر رزولوشنی که اینستاگرام در اختیار شما قرار داده استفاده کنید تا شفافیت کریستالی ویدئویتان حفظ شود. حداکثر رزولوشن در حالت‌های مختلف:

- ویدئوهای مربعی: 1080 در px 1080

- ویدئوهای پرتره: 1080 در px 1350

- ویدئوهای افقی: 1080 در px 608

سایز استوری در اینستاگرام

استوری یکی از ابزارهای شگفت انگیز اینستاگرام برای برقرای ارتباط با مخاطبان است. در این بخش می‌توانید متن، عکس و ویدئو را به اشتراک بگذارید. بهترین اندازه پست اینستاگرام برای استوری 1080 در 1920 px است. محتوایی که در استوری نمایش داده می‎شود به صورت عمودی است. در نتیجه اگر عکس یا فیلم از منظره و به صورت افقی منتشر کنید، احتمالا به خوبی نمایش پیدا نکند.

اگر دوست دارید که استوری شما به بهترین نحو ممکن نمایش پیدا کند باید کاری کنید که هیچ حاشیه‌ای برای آن به وجود نیاید. برای این کار کافی است که نسبت عکس را به صورت 9:16 نگه دارید. بهترین سایز برای یک عکس هم 1080 در 1920 px است.

سایز پست IGTV

IGTV قابلیتی در اینستاگرام است که مشابه یوتیوب بوده و در سال 2018 در دسترس قرار گرفت. ویدئوی IGTV عمودی بایستی دارای حداقل نسبت 4:5 و حداکثر 9:16 باشد. ویدئوهای IGTV افقی هم باید دارای حداقل نسبت 5:4 و حداکثر 16:9 باشد. کاور پست IGTV بایستی از نسبت 1:1.55 برخوردار باشد.

سایز ایده‌آل کاور IGTV: 420 x 654 px

سایز ایده‌آل IGTV عمودی: 1080 در 1920 px

سایز ایده‌آل IGTV افقی: 1920 در 1080 px

پاسخ به چند سوال مهم درباره ابعاد پست در اینستاگرام

آیا عکس‌های اینستاگرام بایستی به صورت مربع باشند؟

خیر. محدودیتی در رابطه با مربع بودن ابعاد پست اینستاگرام وجود ندارد. این امکان وجود دارد که عکس‌های پرتره و عکس‌های افقی را در اینستاگرام بارگزاری کنید. اما مطمئن شوید که طول کوتاه‌ترین طرف عکس شما حداکثر 1080 پیکسل باشد. دقت داشته باشید که اگر عکس شما چیزی متفاوت از نسبتی که پیشتر بیان کردیم باشد، مجبور به برش آن خواهید شد.

آیا اینستاگرام کیفیت عکس‌ها را پایین می‌آورد؟

اگر عکس‌هایی با طول و عرض بزرگتری از مقادیری که در این نوشتار بررسی کردیم را آپلود کنید، اینستاگرام آن‌ها را فشرده خواهد کرد و این کار می‌تواند تا حدی منجر به کاهش کیفیت عکس شما شود و برخی از جزئیات مخدوش خواهد شد. اگر طول یا عرض عکس از 320 پیکسل کمتر هم باشد، اینستاگرام آن را کِش می‌آورد و همین موضوع باعث تار شدن آن می‎شود. بنابراین برای تجربه‌ی بهترین کیفیت عکس خود را به صورت مربع و در ابعاد 1080 در 1080 px تهیه کنید.

نکته: بارگزاری یک عکس از نسخه‌ی وب اینستاگرام ( از طریق کامپیوتر) تاثیر زیادی در کاهش فشرده سازی و ماندگاری کیفیت خواهد داشت.

بهترین ابعاد پست اینستاگرام چقدر است؟

سخن پایانی

ممکن است در ابتدای فعالیت در فضای مجازی متوجه اهمیت ابعاد پست اینستاگرام نباشید. اما به مرور زمان و با مشاهده‌ی محتوای رقیبان درک خواهید کرد که اندازه پست و رعایت کردن این ابعاد تا چه حد حیاتی هستند. انتشار ویدئوها و عکس‌های باکیفیت از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند منجر به جلب رضایت و توجه مخاطب شود. در این نوشته از تم‌لند تلاش خود را کردیم تا ابعاد مناسب برای تمام عناصر از پست‌های عکسی گرفته تا ویدئوهای یک دقیقه‌ای، IGTV ، کاور IGTV، استوری و ... را بررسی و روشن سازیم. امیدواریم که این پست مورد استفاده‌ی شما عزیزان قرار بگیرد.